Musikaler du borde se!

Jag är 1 stort fan av musikaler! Det finns så mycket känslor laddade i dem och jag tycker det är den roligaste formen av spelfilm. Musikaler gör en kall dag VARM pga du blir varm inombords pga musik.

Har du fastnat och vet ej var du ska börja med ditt nya intresse Musikaler™? Här är din hjälp:


Phantom of the Opera (2004)
Den är stundtals lite väl flirty med massmedia och stundtals lite för b, men där emellan är den pure gold och en av mina absoluta favoritmusikaler samt -filmer genom tiderna! Jag älskar allt som skildrar tiden mellan medeltiden och tidigt 1900-tal i väst och denna passar perfekt in i det långa tidsintervallet! 


Singing in the rain (1952)
Klassisk och underbart 50-talig! Har 8,4 på imdb och kommer att lysa upp även den deppigaste av dagar!


Mary Poppins (1964)
Vackra färger, gullig story och änglalika röster. Till det får du mycket *musikalig* dans. Varsågod. Något lång! Så gör dig bekväm innan och sen: njut.


Les Misérables (2012)
Gammal historia, ny tappning. Den här filmen är fantastiskt på alla sätt! Jag älskar hur antal gånger ord uttalas utan melodi går att räkna på fingrarna och det mörka men stundtals lekfulla! Så himla många bra karaktärer så tänker inte ens nämna en favorit (men Anne Hathaway vann en Oscar för sin roll) Obs! All sång är sjungen på inspelningen, alltså inget mim! Fantastiskt eller hur!



Grease (1978)
Går inte att utelämna! Så bra musik, så snyggt folk, så fjantig och så bra! Min mamma har berättat att när den kom på bio så var den löjlig som tusan, vem hade kunnat tro att den skulle bli en sådan klassiker! 



Moulin Rouge (2001)
Antagligen en film många sett och antagligen en film många älskat! Den är så deppig, jag älskar folk som sjunger om känslor!!! Sådan sång är det finaste vi har på jorden.
Ps, mest covers men ändå.



The Nightmare before Christmas (1993)
Tim Burton! Danny Elfman! Två bra personer tycker jag. Den här hoppas jag ni sett! Om inte: GÖR! NU! Jag brukar se den vid jul! Tycker den är fin och har bra musik!


Hair (1979)
!!! 70-talet !!! vet att den egentligen skildrar sent 60-tal men kläderna är väldigt 70-tal! Tillsammans med 60-tals-hippies. What's not to love. Den här är verkligen *uNgDOm som spårat UR* och allt annat bra och kul! 
Bonus: ska spelas på GöteborgsOperan om ett år!



Sweeney Todd (2007)
Mörk som bara Tim Burton kan (både story och färgmässigt)(med undantag för denna gif). Dessutom rolig text i sångerna samt kul att höra alla dessa skådespelare sjunga!  


Hairspray (1988)
Viktig historia som berättas, om än i överdriven form (dvs kläder, hår, drama osv)!! Speglar 60-talets USA och rasism! Inte en av mina favoriter egentligen men absolut värd att se!!! 


Pocahontas (1995)
Låt oss aldrig glömma att teknade Disney-filmer också är musikaler! Så fint att vi varit introducerade till denna konstform så länge (emoji med hjärtögon)(medelålders) Tycker musiken i Pocahontas är väldigt bra och historian är så viktig. Vad håller ens européer på med.


The Rocky Horror Picture Show (1975)
Väldigt flummig och mycket queer = BRA grej!! Mycket bra musik i denna med, tycker det är skönt att rösterna inte är perfekta! Känns mer true, precis som jag.


Bubblare: Cry Baby (1990) med Johnny Depp. Inte utmärkande bra men kul!

Jag är 100% öppen för att se på fler musikaler! En jag har på min att-se-lista är Sound of Music, min bästis har tipsat!! Vill också se The Wizard of Oz från 1939, men är ganska dålig på att kolla på film i allmänhet. Tipsa ändå!

Kram! 


Translation
Here is a list of musicals that I recommend you to watch! 
Allmänt, Listor | lista, budet,, musikaler, musikaltips, tips, tips på musikaler |
#1 - - Veronica Jonsson:

Har du sett Across the Universe? Beatles-låtar, 60-tal och sååååå vackert foto

Svar: har EJ sett den! Bra tips!
Sara Hulander

#2 - - Annsson:

jesus christ superstar, älskar intimt, vi kan se den nån gång för även jag skulle kunna se den igen :))))))))

#3 - - bibi:

ASBRA GUIDE. jag ska ge moulin rouge en chans snart igen sanna mina ord!
Tänkte faktiskt så sent som igår på faktumet att typ alla barnfilmer är musikaler som sagt och grubblade lite över om det kan finnas någon koppling mellan det och typ lågkultur? alltså musikal är ju så himla underbart men det är inte opera liksom. allmänt ses det väl ner på musikaler och barnfilmer?? intressant tycker jag.
Jag rekommenderar Prince of Egypt (bäst på engelska), jag ser den asofta och förstå gången när jag var mkt liten och även då så sent som igår! älskar den. även K från D ;;;) ej film men ändå... fun fact: båda har kopplingar till bibeln !
best regards, bibi

Upp