sista söndagen i oktober

hallå! här kommer ett kort inlägg om en söndag för två veckor sen(: kolla fint det var ute då god damn va hösten ändå är fin. fast gillar den inte men den är fin


jag och Tobias hade gett oss ut mkt tidigt för att hjälpa min (bonus)moster att flytta! vi var ett stort gäng som packade in så det tog inte så lång tid


men var ändå en stor lastbil så vi borde få applåd(-: 


på kvällen gick jag och Bibi på Vikingarna på operan skriven av Ivar Hallström som var en svensk tonsättare på 1800-talet! han var alltså verksam under romantiken och det var väldigt kul att se och höra en nationalromantisk opera från sitt eget land! händer sällan. uppsättningen var konsertant alltså ett oratorium alltså inte dramatisk dvs sångarna stod still och var inte i karaktär på samma sätt som man brukar vara. vilket kanske låter ointressant men var så jäkla bra! vi kom fram till att det var den bästa opera respektive av oss har sett!!! skulle rekommenderat den till er att se om den hade visats fler gånger men den visades endast vid detta tillfälle): men om ni vill se konsertant opera på svenska i liknande stuk så kommer operan visa två till: Kronbruden och Herr Arnes Penningar! Är mkt taggad på båda. Ett annat tips om du vill gå på opera är Trollflöjten som i sitt original spelas på tyska men som operan kommer sätta upp på svenska! Mozarts sista opera skriven 1791, orimligt taggad på denna då den är min favoritopera som jag inte ens sett live!:0 nåväl ursäkta en nörd(: ha det bra.


  
Upp