En bok jag läste klart för ganska längesen


Det var minsann denna. Den färglöse herr Tazaki av Haruki Murakami 
Och jag är faktiskt så himla besviken. Min favoritbok är Fågeln som vrider upp världen med samma författare men denna höll inte ens nästan samma kvalité och berörde dessutom så konstiga saker. Är även så himla trött på hur han skriver om människor och främst kvinnor


Positivt är när han beskriver känslor och abstrakta ting för det gör han lika fint som alltid



Men när alla genom hela boken pratar om en tjej och hennes mående grundat i hur hon samt hennes kropp ser ut vill jag till slut bara spy galla på det hela. Dessutom är Murakami inte försiktig med det ämnet han behandlar och det krävs att vara otroligt försiktig om en skriver om det. Men kan inte skriva mer om det pga stor del av handlingen.
Till råga tyckte jag att historien var ganska svag och för att vara Murakami innehöll den på tok för få övermänskliga händelser. 
Aja fjärde(???) boken down, 16 to go. Fast har redan läst en annan(: så 15 kvar, hinner jag.



#1 - - bibi:

Håller 100% med! Det var därför jag ville att du skulle läsa den, men ville inte spoila den samt ville låta dig bilda din egen uppfattning utan lille bibis övergripande analys innan liksom. men SÅ himla problematisk och JA han är en äldre herre (kvinnosynen i japan kan dessutom tåla att ifrågasättas...) vilket kanske förklarar det MEN som sagt så skriver han om det ämnet så himla vidrigt. Väldigt jobbigt att han är en väl ansedd författare som då kanske inte kritiseras eller ifrågasätts /: breaks my heart

#2 - - bibi:

Blev besviken eftersom att en får reda på *den jobbiga saken* så sent i boken och då har en fått tid att lite smått fästa sig vid den och tänka "vilken mysig bok" för att sen bara........nej. nej! och det var tråkigt för jag själv kände ett bra tag efter att jag ville tycka att det var en bra bok just eftersom att det var murakami!!! men nu har jag blivit lite distanserad från den och så tar du upp den pga du har läst den ju, och då inser jag att det enda jag egentligen minns är det dåliga. så det som var bra var inte tillräckligt bra för att väga upp ¯\_(ツ)_/¯

Upp